Biz büyükler,
sahip olduğumuz bilgileri, genelde çocuğun kendi yapısını, karakterini göz
önüne almadan, çocuğa öğretmeye çalışırız. Ancak, çocuğa kendi bildiğimiz yolla
değil de, “onun yoluyla” öğretmek, çocuğun gelişimi için daha olumlu bir
yaklaşımdır.
“Onun yoluyla”
demek, çocuğun nereye isterse oraya gitmesine izin vermek değildir, çocuğu onun
yoluyla, yani çocuğun seviyesine, algılama yeteneğine ve karakterine göre doğru
amaca yönlendirmek demektir.
Çoçuğa, “onun
yoluyla öğretmek” demek, çocuğun niteliklerini korumak, bu nitelikleri
değiştirmeye değil geliştirmeye çalışmak, çocuğun kendi niteliklerini
keşfetmesi ve geliştirmesi için ona gerekli alanı ve imkânları sağlamak ve
çocuklara kendi eşsizliklerini iyiye kullanmaları için yardımcı olacak bir yöntem
sunmak demektir.
Çocuk, doğal
olarak çevresindekileri ve tüm dünyayı kullanarak büyür. Ancak, başkalarını
kullanma konumundan, “kendini kullanma” konumuna gelmesi gerekir, çünkü o zaman
kendi eşsizliğini devam ettirirken, başkalarını sevebilen ve başkalarına
verebilen bir kişi olur. Bunun olması için onlara gerekli araçları
sağlamalıyız. Sağladığımız takdirde, çocuklar zaten gerisini kendileri
yaparlar.
Hiçbir şey, kötü
olmak üzere yaratılmamıştır. Tüm mesele, kötü olana nasıl yaklaştığımızdır.
Çocuğa, “Tam böyle
yap” ya da “Tam şöyle yap” demek, ona bir şey öğretmez, sadece ona yapılan bir
zorlama olur. Hiçbirimiz o çocuğun kalıtım yoluyla hangi içsel “yükü”
taşıdığını bilemeyiz. Çocuk, bizim ona yapmasını söylediklerimizi değil, kendi
doğasında taşıdığı içsel “yükü” gerçekleştirmelidir.
Her kişi, tüm
insan dokusu içinde kendi eşsizliğini korumalıdır. Çünkü ancak böyle olduğu
zaman, başkalarını tamamlayarak bütün doğayı oluşturan
genel resmi oluşturabiliriz. Dünyadaki her insan gereklidir ve diğer herkes
olmadan hiçbirimiz bütünlüğü edinemeyiz.
Dolayısıyla, aramızdaki
farklılıklara hoşgörüsüzce değil, kibarlıkla ve saygıyla muamele etmeliyiz.
Çünkü kişisel özelliklerimiz bize doğadan gelmiştir. Düzeltmemiz gereken şey
özelliklerimiz değildir. Dikkat etmemiz gereken nokta, bu özellikleri
yozlaştırmadan ve kendimizi bastırmadan, onları nasıl kullandığımızdır. Yani
özelliklerimizi sadece kendimize çıkar sağlamak amacıyla mı kullanıyoruz, yoksa
çevremize, topluma ve doğaya fayda sağlamak amacıyla mı kullanıyoruz? Çocuklara
vermemiz gereken eğitimin amacı, çocuğun kendi özelliklerini keşfetmesini,
tanımasını ve onları bu sorgulamayı yaparak kullanma becerisini kazanmasını
sağlamaktır.
Dünyanın bugün
ihtiyaç duyduğu eğitim türü budur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder